Ku jua tak boleh hidup tanpa dia... layannn

Under OnE ruf!

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Tuesday, April 8, 2008

Bicara lagi pasal kerja

Hangin satu badan... susah betul la... kali ni aku pening pasal nak mohon lesen pengangkutan dan perkapalan (kan...ayatku skema). Since 1972 kita apply at kastam, tak ada pun banyak songeh... actually company ni establish 1972, so kalau aply ikut akta i guess back to 10-12 year la.

Kali ni nak renew 1001 benda yang kastam nak. Kali ni nak approve capital from SSM (Syarikat Suruhanjaya Malaysia)... well aku pelik kejap. Diorg ni patut lebih bijak menggunakkan otak dari aku sbb diorg dah banyak luluskan lesen syarikat-syarikat. SSM hanya keluarkan Penyata Akaun untuk SDN BHD... nak ke aku terangkan SDN BHD ni apa? Yang ada pemegang saham. Company aku enterprise. Buat akaun pun hanya untuk tatapan bos yang tercinta.

Pegawai ni tanya "Mana saya nak tahu capital ni betul ke tak? kalau awak tengok untung rugi(Profit and loss) dengan penyata kira-kira (Balance sheet) awak tahu capitalnya berapa?"

I was like.... uh... ni soalan ke apa?

AKU :"It inside the Balance sheet la, kan?" Dalam hati aku takut jugak... format dah tukar ke?

DIA : "Cuba tengok kat balance sheet, saya tanya awak capital tu show kat mana?Awak tahu ke mana capital bila tengok balance sheet tu?"

Something wrong here. Sama ada mata dia, atau aku tak letak. Aku tengok copy yang ada kat tangan aku. Kan dah tertulis bahagian equity :

REPRESENTED BY :-

CAPITAL RM XXXXXX.XX

Lor itu apa?

AKU : "Faham, tu bahagian represented tu. Capital kan dah tunjuk?"

DIA : "Ok... tapi awak tak boleh hantar macam ni. Tanpa pengesahan Certified True Copy."

Pulak da...bala lain pulak yang datang. Hanya tak ada certified true copy ko tak nampak capital tu? Aku pun blur.

Bila aku bagi bos aku tuk sign paper tu, dia panic sbb kalau bagi diorg benda ni, sure income tax dapat tahu... erm minta pendapat auditor aku lak... the thing is one copy dah pun kat tangan sana. Nak ubah macam mana? Aku tak bagi dia tengok pulak. Main hantar je. Tapi ari tu pegawai tu kata dia nak penyata akaun aje, tuk reference dia. Aku hantar je la sbb kawan aku sorg ni kata nak pakai urgent. Aku pun bagi je la.Tapi kali ni? Adeh siapa lak menjawab? Aku jugak la ni.

No comments: