Ku jua tak boleh hidup tanpa dia... layannn

Under OnE ruf!

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Wednesday, November 5, 2008

Hati- dan jaga-jaga

Pada sesiapa yang suke buat internet on line bayar itu dan bayar ini, aku rasa baik korg lupakan apa yang korang buat... Actually aku mmg tak percaya sehingga kena pada adik aku Pidah.

Sharing is Caringkan?

My sister lost her money in her saving acount sekelip mata ok! Bukan RM10, bukan RM 20 tapi almost RM 4k ok! Bayangkan tinggal RM 50 jer... sedih tak? Org penat2 kerja, sekelip mata org mencuri...

Macammana diorg buat, aku tak tahu. Tapi yang pasti pihak bank sangat...sangat lembab! Aku tak faham la... mungkin bukan duit diorg kot... Pidah bagitahu aku tengahari tu dia check bank account dia duit tu ada, malam dia nak kuarkan duit dia, tengok dlm account RM 50 sahaja... dia call bank, bank hanya boleh freeze account dia... tak boleh check tru sistem dan kena tunggu pulak esok pagi...

So malam tu dia report polis.

Esoknya dia call bank tetap bagi alasan sama bahawa sistem baru berfungsi dan akan ambik masa sikit tuk check! Laporan hanya boleh di buat branch...

Bayangkan kalau branch bank tu dekat Klang, padahal dia dah pindah kat Hartamas sana.... malam tu aku sekeluarga tak leh tido... kesian dengan dia... macam2 tul dugaan diakan?

Aku naik darah betul dengan sistem perbankkan di Malaysia ni... prosedure memanjang.... by the time org yang mencuri tu senang lenang ooooOOOooo dengan duit tu! Macam tu jugak berlaku bila kad ATM aku hilang! Nak call tanya balance pun tak bagi... aku call centre dia suruh call branch... kalau ko ada satu bank mmg ingatlakan? kalau ko ada 4-5 bank macam aku, nak kena ingat satu-satu bank...

Kemungkinan tuk dapat duit tu less than 20% ok! Bayangkanlah.... Pidah tenang je, kalau tu terjadi dia kata bukan rezeki dia. Kalau aku tah la... dah pengsan! Pangil Peguam negara kot!

Beriter terbaru dia dpt, duit dia di transfer ke satu personel account dan dari personel account tu di agihkan ke account lain....

Pidah suruh diorg ambik tindakkan kat budak tuh tapi pihak bank takut org lain menggunakan account budak ni tuk mencuri. Perhhh alasan tak boleh nak pakai...

Bank akan proceed ke Investigate Department... take 2 week... aku rasa time tu duit tu mmg dah lesap dah.

Internet onlne mmg senang... tak palah kalau kita bersusah sikit beratuq kat bank.... bila macam ni terjadi siapa yang susah? Mereka dan keluarga mereka. Nasib baik sepupu Shaiful kerja kat bank negara.... wahhh gune kuasa veto org dlm. Tak tahu ar apa yang dia boleh buat tapi at least somethingkan?! Kepelikkan jugak, punya banyak verification nak buat, masih boleh lepas jugak.

Satu lagi pengunaan debit card ni....

Siapa gunekan debit card ni? Aku tak pernah gune, tapi menurut Pidah, kad ni tak macam Kad maybank yang lama tu, dia fungsi macam credit card main swept je... betul ke?Pastu sign. Kalau lama ada pin number bagaikan? So korg pikir la ok, jaga pengunaan kad ni bebaik... kalau tangan org lain mmg payah.

Actually dah banyak kali dah aku dengar kes kecurian ni... dulu kakak sedara aku pun kena... tapi tak banyak, dia perasan duit dia tiap2 bulan deduck RM 50.... tapi tu kes dulu... so hanya mampu buat report polis je... tiada tindakan yang di ambik pun. Kali ni adik aku pulak... so korg beware la...

Aku bukan nak burukkan bank ni ok! Tapi this happen...

Adakah entry ini mempunyai unsur hasutan? Aku hanya berkongsi... berhati2 la... kalau korg letak duit kat BANK NEGARA sekali pun kalau ada org2 yang tak bertanggungjawab ni buat taik! Hilang jugak... kalau tindakan tak di ambik pun kejadian tetap berlakukan?


The Half Blood Princess
- In your Hands, my life begins and ends-

8 comments:

Deqna said...

eh ye ker?? teruknya.. takutlah cam nie.. dah lah saya ni sumer payment bayar online jer niee..

zbelleza said...

yeke akak..siannyer adik akak yer..dah la ibu mengandung sib baik dia cool kalo tak ntah mcm mana la kan..

isk isk takut la pulak dah dgr2 camni nak guna on9 kan..huhuuh..ati2 je la erk..

AzuraNizam said...

alamak..kita pakai debit card and mmg most of time bayar apa2 bil mmg pakai online maybank2u.

so far alhamdulillah belum ada apa2 berlaku.cuma tuhla,kalau sesuatu perkara nak terjadi akan terjadi jugakkan..

mai said...

uishhh risau plak..mai pon selalu wat online payment ni..beli prepaid pon online gak..hehe

Suki Cida said...

Deqna
Tulah... deqna kena selalu tengok dan pastikan balance... tapi once dah tertransfer payah la deqna... hati2 ya

Zbelleza
Tulah akak kesian dengan dia...

Azura
Yah kena berhati2... kena print all transaction ok...penipuan banyak berlaku macam2 cara.. hati2 ok

Mai
Online mmg senang, tapi tu la just hati2 ok

Suraya said...

kuang hajar betol budak yg curi tuh.. tapi aku rasa kalau dah simpan ribu2 tu, baik terus letak dlm unit trust lagi selamat la.. seriously..

Suki Cida said...

Superstar
Unit trust kita tak leh kuarkan money... tu pun satu jugak...

Suraya said...

eh boleh la cida... unit trust tu ko boleh kuarkan bila sampai tarikh matang. aku pun ada unit trust. tarikh matang tu, 3 bulan sekali.. usually tgh bulan. aku kalau sesak, memang korek duit unit trust la jawabnyer.. hehehee