Ku jua tak boleh hidup tanpa dia... layannn

Under OnE ruf!

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Wednesday, August 13, 2008

What i've been told

My bos told me, my task is just to culculate and make sure the figure are in the rite account... when bonus or increment time, the priority is given to sales person... mean while he always told me and few staff (who not in sales), we are subjective staff... which mean, wheater the company make profit or not it will not effect us! Maknanya di sini, sama ada syarikat menguntung atau membawa kerugian, kami mmg tak mengubah apa-apa. Sbb ada tak ada kami ni, comp sentiasa boleh cari sesiapa buat kerja kami.... kalau sales person tu mmg capai target setiap bulan dan berhenti, agk susah nak cari penganti, sbb itu kebajikan mereka di jaga baikkkkkkkk punyaaaaa....

Sekrang aku di landa kebimbangna... dah buat report... i sedar keuntungan bulan June ada yang tak kena... and bila periksa dengan teliti, tak ada cacat cela, semua figure aku masukkan dengan betul... tapi aku risau... begitu jugak dengan teman pejabat aku... Bos aku ada pendirian dia sendiri... sbb dia rajin buat buget... so he will make sure my report will similar dengan dia... sekarang, figure yang aku dpt jauh sekali dengan estimation dia tuk every month... siapa nak jawab? Mungkinkah dia akan kata account aku salah? Atau dia akan kata aku buat pengiraan salah? Atau mungkin dia kata apa yang aku tunjuk tak mungkin betul anya kerana dia sendiri ada rekod dia sendiri?

Last year aku kena kaw...kaw dengan dia sbb benda ni la... dia kata aku buat account salah... buat sekali lagi... dia kata salah jugak... ayo...serba salah la jadinya... ok! last year account was a mistake... aku mmg suka suki key in supp inv to make the profit low...payment yang kita tak nak bayar kat supplier semua aku key in sekali... as long ada cost yang di bil to my company... tapi boss tak happy...yer la, account dah salahla maknanya... aku terima... dan sekarang aku buat betul-betul, and keep track all payment... last year nak hanta audit baru aku adjust balik account aku.

Korang faham ke apa aku citer ni?!! Uh!

Tapi sekarang aku kecut perut... kalau aku tunjukan working paper aku pun, will my bos sastified? Will my boss mengamuk lagi macam last year? Perangai Bos aku yang aku tak tahan, kalau dia marah, kita kena terima apa yang dia cakap... we can not defence ourself... ada je di taruk bagi pengsan...itu yang aku tak suka... lagi kita menjawab, lagi la dia tinggi suara dan kuarlah cerita yang tak sepatutnya kuar... habis semua dia ungkit! Namun nak salahkan budak sales dia, jauh sekali .... dan rasa tak mungkin kot berlaku....

Adoyai.... apa nak buat ni?! Buntu... of coz aku tak leh nak jawab apa-apa... kalau diam dia kata salah, kalau menjawab dia kata kita bagi alasan... ayooo

3 comments:

tiffany said...

hye suki... or shud i call u akak ye??? hehe... sokey2, well thnx for leaving a comment in my blog... appreciate it very much...

so u'r in accounting world la nie ye... so jealous u know cz i never dream to be doctor, i always thought my life is destined to marry wt numbers and figures... hehe...

ok dear... hope ur boss will accept ur paper... dun worry k...

Suri said...

aku memahami keadaan ko nih. sbb tu dr finance aku mintak tukar ke HR. lagi senang hidup aku tak bermain dgn nombor. buat sakit kepala aku jer.. ko mintak la tukar ke sales. confirm ko jadi anak emas. hehe

Suki Cida said...

tiffany - thanks... i hope so... heheh boring la to be accountant... be doktor la best...bole bukak klinik sendiri... rasa malas nak kerja... tutup je...wakakak....

Suri - Kalau aku bole tukar aku dah tukar.. jadi sales memang lemah... aku bukan reti nak bercakap ada jugak aku yg 'beli" service sendiri...