Ku jua tak boleh hidup tanpa dia... layannn

Under OnE ruf!

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Wednesday, February 17, 2010

Main masak masak....

Entry ni lama giloz... adalah 3 minggu lepas kot... aku dok cari gambar2 ni... rupanya kat fon lama aku... dengan sepantas kilat ku terus transfer ke fon baru...

Hari tu che ta tunjukkan bakat masak nasi ayam... hahaha kami gelar nasi ayam tokai... suka suki kami je... sbb che takan org Tokai, Kedah...

Ni gara2 Acik Afifi la terjah dtg umah depa pastu pukul canang che ta masak nasi ayam sodap... wahhhh dengan titah baginda, MIL ku teringin nak rasa... anyway kami pun rasa mak perlu rehat, let us take over lak masak memasak that day...

Aku hanya membantu, sambil2 buat lawak dan belajar macam mana nak masak nasi ayam nanti... oklah macam senang jugak nak sediakan... tapi biasalah kami kalau ada kat dapur main je lebih... hahaha... kalau mak mertua aku, bagi sejam je masak, semua berezzzz... kami??? 3 org kat dapur ambik masa 2 jam, amacam? berani ambik cabaran tahan lapo tak???

DSC00974

Mmg kecoh la... Che ta tanya aku yang tak ada pengalaman??? mmg silap... so Ijat yang konon aksen tak mo menulung, kami heret sama... mana leh president dengan vice president kat dapur??? So tugas ijat potong bawang... maka atas tu hasilnya... hahah nak buat ni banyak pakai bawang, buat sup pakai bawang, nak perap ayam pakai bawang, buat cili pun pakai bawang... hehehe... aku rasa 2-3 kali di Ijat potong bawang...

DSC00973

Tu dia!!!! Potong ayam gaya mesti ada... hahah aku??? akukan blogger tegar... tugas aku ambik report je... muahahaha...

DSC00978

Che ta ala ala chef buat rancangan masak... gaul rencah kat ayam pun ada cara tersendiri ok... akak gigih memerhati...

DSC00975

Hasil gaulan Che ta... bawang merah, puteh, halia dan serai... berserta kicap... kan che ta? Ayam ni di rebus dulu ok... ambik ko! gigih dia gaul panas2 tu... maklum la time ni the ANAS dah mula ulang alik masuk dapur dok tanya dah siap ke lum...

DSC00976

Sup ayam!

DSC00977

Sosnya... ermmm ingat balik mmg lawak la... sorang2 rasa... ada je yang tak kena... che ta panic sudah... last2 mintak tolong mak jugak rasa... dan mak macam biasa 'oter' apa yang kurang... lepas sedap masing2 tocang tegak.... weeeelllll we aols masak ok per.... jangan tengok kami tak tahu masak.... lariksss sorok belakang mak.

Tugas aku dlm penyediaaan??? hahah aku goreng ayam je... gigih ku goreng tau... ayam besar2 lak tu, bila nak golekkan ayam tu, aku rasa dengan aku2 sekali nak tergolek...

DSC00979

Hasil kerja kami... pelbagai sudu tuk rasa... hahahahah... kalut tul!

Dan hasilnya??? jeng jeng jeng

DSC00980

Sodapppp uolz.... macam makan kat kedai plak... mak siap letak nasik bentuk mangkuk ok!

DSC00981

Ini nasik saya... yer diet ku ari tu mmg habis... sesekali masak habis dapur mak jahanam... bukan main selerak lagi... heheheh ampun mak! Apa pun che ta... what next resepi... kak long gigih nak belajor ni!

2 comments:

NeenaAnuar said...

adeehh! terus ku lapoo lar! korang ade gaya.. leh bukak kedai nasi ayam... hihii..

Che Ta said...

weh man gambar kena ketok dgn senduk tokey? haha