Ku jua tak boleh hidup tanpa dia... layannn

Under OnE ruf!

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Thursday, April 10, 2008

Credit card A.K.A Kad Hutang

Uh... tention betul bila banyak guna credit card. Memula memanglah seronok. Beli je tunjuk kad than sign... tak pa hujung bulan dapat statement bayar minimum payment... Balance gaji boleh buat simpanan...

Well semua tu hanya menjerumuskan kita berhutang. Sekarang aku dah sedar... benda tu bukan mendapatkan sebarang untung tapi bala. So aku stop using credit card. Only used kalau dalam keadaan yang terdesak.

Dan paling teruk bila kena bayar annual fee.... kawan! bukan murah.... RM 160... tak pakai kena bayar annual fees tu? Adeh.... makin bertambah2 la hutang. So aku call this bank in order to wave the annual fees

Operator : Yes cik Shida ada apa yang boleh saya tolong?
Me : Yah, Boleh tak saya waive annual fees?
Operator : Oh boleh tapi sebelum tu izinkan saya memberi sedikit maklumat tentang pakej baru
kami....

And sumpah! Bukan maklumat yang sikit.... panjangnya Tuhan je tahu... citer apa lagi pakej insurance la.

Cik Shida tak akan dapat pakej ini mana-mana Syarikat Insurance la.... Cik
Shida akan dapt pulangan 50 % la dari pembayaran dalam tempoh 3 bulan la....
ect..ect...ect.

Terus mendengar dan mengiakan sahaja.... sehingga satu tahap dia kata...."Ok kat mana saya bole hantar polisi ini?"

Aik... nak hantar polisi? So aku pun bagi la alasan... pernah terjadi bila aku benarkan diorg buat installment pasal insurance aku... janji kata boleh dapat duit aku balik.... haram!!! sejak ari tu mmg serik. So bila bertegang urat dengan perempuan ini dia pun transfer aku kat deparment yang bole waive annual fees.

Satu lagi bala.... bila diorg kata bole tapi potong 50% je... so still kena tanggung RM 80. Dan bagi aku 2 voucher. Apa yang aku buat Voucher ni berharga RM 30 - RM 300... so dua voucher ini akan di beri dan aku kena gores voucher tu, so berapa yang aku dapat, aku akan fax pada diorg dan mereka akan potong. Di samping tu kalau aku belanja, than nombor terakhir resit sama dengan no terakhir credit card aku, aku akan menang hadiah wang tunai.

Well to play save... mmg la bunyinya indah. Kalau aku gores 2 voucher tu, kata la satu voucher minimum RM 30 so tambah jadi RM 60. Aku still kena bayar RM 20 tu. Betul tak? Aku reject offer tu... so perempuan tu kata aku akan rugi. Yerlah kalau voucher tu berharga RM 300 senang2 je aku dapat duit.... itu kalau dapat? kalau tak dapat. Mana tahu gores than dia tulis "Cuba lagi" kena bayar RM 80 tak pasal2.

Macam terkejut je minah ni... agaknya aku la pelanggan pertama yang tolak offer tu... siap kata, "Jadi cik Shida tak nak voucher ni? Nak jadi pemegang card secara PERCUMA?" Perli aku la tuh... peduli apa? "Kami akan bagi voucher cik Shida pada pelanggan kami yang lain..." Silakan... dengan besar ati ku.... :D

No comments: