Ku jua tak boleh hidup tanpa dia... layannn

Under OnE ruf!

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Saturday, August 22, 2009

Menyambut Puasa....

Hari ni hari pertama kita menyambut Ramadhan. Insya Allah anak ibu tolong la jangan buat perangai... bukan budak tu... bak kata Zy, badan kita dah penuh stok makanan tuk baby... melainkan kalau badan kita macam org2 Somalia...so not to worry tak makan sehari pun zat badan kita cukup tuk si kecil... aku harap betul la...

Sahur tadi mak masak tomyam, dengan sambal udang... haiseyyy... aku pengemar tomyam... tanya la Zamani... asal masuk kedai nak tom yam, tom yam,tom yam... tapi since mengandung... aku tak suke tom yam... asal??? pembawak budak kot... baby ikut abak la pulak... tom yam tak suke... ikan terubuk tak suke... eshhh jangan mengada, walaupun anak abak, since aku ibu ko, sila dengar kata!!!! jeng jeng jeng...kejam tak aku nak jadi mak ni?


Ok... actually Zamani semalam lepas ambik aku kerja, dia terus demam PANAS! Ok... demam panas... terkejut jugak tau tetiba badan dia jadi panas...aku suruh dia makan ubat than aku suruh dia baring sambil2 tu tuam badan dia dengan tuala basah... getting worse... dia tak nak makan... umah aku lak tak ada barang2...kalau tak boleh la buat lauk2 air... makan dengan nasik since dia tak makan bubur... tengok semua tak makan...


Sepatut nak sahur Putrajaya, but melihat keadaan dia, tak leh la... aku call ibu. Nasib la dia faham... suruh Zamani rehat cukup2... than ingat nak basuh baju semua, tapi dia dah mengigil... jadi aku terus kemas barang gi umah mak... may be mak masak boleh la dia makan sikit sbb dia tak nak makan apa pun...


Jam teruk tul kat Bt 3 semalam... semua pakat balik kampung... adehhh hati semakin risau sbb badan dia dah terlalu panas... muke dah tak larat nak senyum... bayangkan dr klang kul 730 sampai umah mak kul 820... semua org dah pakat gi solat terawih... aku ingat kalau awal tu nak join mak la gi terawih... heheh semangat... last2 tengok suami dah tak larat takkan nak tinggalkan dia...


Dah makan bagi makan ubat, dia naik tido... tak senang duduk aku... heheh suami ku very the manja... ermmm lebih kurang aku je kalau sakit... haiyooo... merenggek... kih kih kih... so macammana ibu buat tuk aku, practik ni... sbb first time merawat org demam...mungkin panas sangat kot sampai meracau jugak ar... merengek... time dia merengek tu aku tak la rasa apa-apa... risau la kan... tapi sekarang ni bila duduk ingat malam tadi... comel sungguh laki aku tukan??? muke habis ganas, sakit habis lembut...


Sampai aku tertido duduk... kejap2 basahkan tuala sbb kering sangat.Panas tak kebah pun... risau lak jadi... dlm kul 1 dia turun... biasalah cari adik2 dia... dlm 20 min naik balik... ingat dah ok... but still makin panas... jiwa akak tak tenteram dah ni... ubat dia makan tadi ubat doktor aku, makan sebijik tapi tak jalan pun... terus ambik panadol biasa... Zamani makin sejuk... mengigil... padahal kipas je...aku dah berpeluh dia kesejukkan... nasib bilik ijat ada selimut... dah pakai sweater pun pakai selimut, still menggigil... eshhh seram akau tengok...


"Ayang... sakit dada..." Pulak da... nasib bilik ijat ada minyak angin... sapu dada... sapu perut dia (sbb ciritkan?)...


"Badan B sakit..." Allahuakbar... apa lagi nak buat... esok ni boleh puasa ke tak...


Picit2 badan dia... bila dah lena, baru la ku tido... itu pun tido terjaga2 takut badan dia panas... than kul 5, mak kejut bangun sahur... aku yang niat nak buat terawih pun dah teringgal sbb penat sangat... bangun sahur pun tak tolong mak masak pun... semua dah ready... apa punya menantu aku ni kan??? Hi hi hi... tapi seyes la... kepala aku pusing kejap... tido tak cukupkan...


but aku happy la sahur tadi tengok Zamani dah kebah sikit... rupanya time dia turun bawah ijat ada bagi minum air kelapa... aku lak lepas tu bagi dia panadol lak... sbb tak tahu... dia pun tak cakap. Lagila mak masak pedas, so berpeluh2 dia makan nasi sahur tadi buat hati ku lega kejap...


Pagi ni nak gi kerja, dia sibuk nak hantar... sbb dia risau aku bagi tahu dia balik kerja aku balik umah sat nak basuh baju...menimbun2... sambil basuh baju tu aku nak gosok baju sekali... tak tahan mata tengok umah 'Kepau' (bahasa melaka, berselerak) dengan baju yang kering, dengan baju yang tak basuh... macam advice che Ta... tutup je mata... ahak! tak leh la... makin ku tutup ia membayangi daku... hahahahah
Ok darling... get well soon... sayang dia! Korang jangan tanya kenapa aku tak ambik gambar dia... nak kena flying kick... hati ku gunda gulana... tak ada masa nak pikir nak buat cerita... bila tengok dia sihat baru sedap hati... itu baru jadi isteri, kalau anak tak aku boleh manage ke tak eh... dengan nangisnya... dengan muntahnya... dengan merengeknya... erm... insya Allah... nama pun anak kan?





The Half Blood Princess
-With me,You'll Never Walk Alone-

4 comments:

Hasra_Razali said...

fuu..mmg sakit jaga org sakit, kan..:-) but tak per...itu nama nya ibadah...:-)

to along..get well soon yaa...:-)

NeenaAnuar said...

Alaa.. cian nyer en. zamani tak sihat yerr... Gel Well Soon Keh!!

Pnut said...

Musim demam ni...kami kat rumah semua demam.. alesya pun mujur dah ok, dah ceria kembali..cuak jap masa dia kejang...sedey je..

Wahidah said...

ala mr ana tk sehat yea..get well soon to him..

salam ramadhan cida..